Je bekijkt nu Wat is een hielspoor?

Wat is een hielspoor?

Wat is een hielspoor en wat kun je eraan doen?

Een hielspoor is een term die je misschien nog nooit gehoord hebt. Toch hebben veel Nederlanders er last van. Het is de meest voorkomende oorzaak van pijn aan je hielen. En 10% van de Nederlandse bevolking heeft er wel eens last van gehad. Het komt trouwens het meeste voor bij mensen tussen de 40 en 60 jaar oud en dan vaker bij vrouwen dan bij mannen. Maar wat is een hielspoor nu precies? En wat kun je ertegen doen? Wij zochten het voor je uit en vertellen je het in dit artikel!

Wat is een hielspoor?

Je voeten bestaan uit vele botjes, spieren en pezen om ons gehele gewicht te dragen en ervoor te zorgen dat wij ons kunnen verplaatsen. Een van de pezen die dit mogelijk maakt is de voetzoolpees, een brede pees die het voorste deel van onze voet (de voorvoet) verbindt met onze hiel. Als je last hebt van hielspoorklachten dat betekent dit dan de plek waar deze voetzoolpees aan het hielbeen vast zit overbelast is en pijnklachten oplevert.

Wat is de oorzaak van een hielspoor?

Overbelasting van je voet en dan met name het achterste gedeelte is de belangrijkste oorzaak van het ontstaan van een hielspoor. Overbelasting kan op verschillende manieren ontstaan. Zo kan overbelasting ontstaan door sporten. Dit is dan vaak een resultaat van slechte schoenen dragen tijdens het sporten, vooral tijdens hardlopen kan dit optreden. Een andere oorzaak van een hielspoor is overgewicht. Door het overgewicht kan de belasting van de voet en dan met name het achterste gedeelte van de voet, te groot worden waardoor irritaties en ontstekingen kunnen ontstaan. Lang staan en het dragen van slecht schoeisel kan ook leiden tot hielspoorklachten.

Welke klachten heb je met een hielspoor?

De meest voorkomende klachten of symptomen zijn pijn aan je hiel. Dit komt vooral het ‘s ochtends het meeste voor of is op dat moment het hevigst. Dit komt omdat je voet dan stijf is van je nachtrust. Het kan dus ook voorkomen als je langere tijd stil hebt gezeten, ook dan kan je voet weer stijf worden en de pijn onder je hiel toenemen.

Andere klachten zijn pijn tijdens het lopen, moeite met lang stil staan, een stijve of gespannen hiel en pijn tijdens het autorijden. De meeste pijnklachten treden dus op tijdens lang staan of zitten. Even een korte wandeling maken kan dan de klachten al verlichten, maar een wandelingetje maken is niet altijd mogelijk op dat moment en bovendien is het geen lange termijn oplossing.

Wat kun je tegen hielspoorklachten doen?

Gelukkig zijn er ook een aantal dingen wat je kunt doen tegen hielspoorklachten. Dit is variërend van makkelijke maatregelen die je zelf direct kunt doen tot maatregelen die een wat grotere investering van je vragen. Afhankelijk van de duur en de zwaarte van je klachten kun je het eenvoudig oplossen of is een langere behandeling nodig. Bij twijfel is het belangrijk om altijd contact op te nemen met de huisarts.

Draag goede schoenen

Dit geldt eigenlijk altijd en voor iedereen. Je voeten dragen en lopen dagelijks voor jou, dit is een belangrijke klus. Zorg er dan ook voor dat je goed schoeisel draagt. Schoenen die je een goede ondersteuning bieden en die ook genoeg dempen. Dit is trouwens niet alleen belangrijk voor het tegengaan van hielspoor, het speelt ook een rol bij andere problemen zoals rugklachten.

Neem rust

Soms gaat een hielspoor vanzelf over. Deze kans is het grootst als je nog niet zo lang last hebt van hielspoorklachten en als deze nog niet hevig zijn. Het is dan belangrijk om een goede balans te vinden tussen bewegen en rust. Beweging zorgt ervoor dat het gebied niet te stijf wordt. Echter door de irritatie en mogelijke ontsteking moet er ook opgelet worden dat de overbelasting niet groter wordt, dus is voldoende rust ook belangrijk.

Draag zooltjes in je schoenen

Als je last hebt van hielspoorklachten dan kan het helpen om speciale zooltjes te kopen voor in je schoenen. Deze zooltjes zorgen voor extra ondersteuning en dempen waardoor de voetzoolpees ontlast wordt. Op deze manier is er, ook als je loopt, meer ruimte voor het herstel van deze aanhechting van deze pees.

Doe oefeningen

Er zijn ook speciale oefeningen die kunnen helpen bij het verbeteren van de hielspoorklachten. Natuurlijk zijn deze oefeningen terug te vinden op het internet en kun je dit zelf thuis gaan proberen. Beter is echter om een afspraak te maken bij de fysiotherapeut. Zij kunnen je hiel onderzoeken, je advies geven en je uitleg geven over welke oefeningen het beste zijn, hoe je die moet doen en hoe vaak.