Hoe kun je rugpijn voorkomen

Hoe kun je rugpijn voorkomen

Hoe is rugpijn te voorkomen ?

Als u last heeft van veel rugklachten, raadpleeg dan eerst een arts voordat u oefeningen gaat doen !

Er zijn manieren om rugpijn te voorkomen. Het is sowieso erg belangrijk om de rug en wervelkolom in goede conditie te hebben en te houden. Over het algemeen wordt gesteld dat rugpijn wordt veroorzaakt door een te lage conditie van de spieren. Het is dus erg belangrijk om regelmatig oefeningen te doen die ervoor zorgen dat uw rug in goede conditie blijft. Oefeningen kunnen daarbij erg belangrijk zijn.

Daarnaast is het belangrijk om te weten dat rugpijn voorkomen ook vaak een kwestie is van een goede houding aannemen tijdens lopen en zitten. Het kan bijdragen aan het voorkomen van pijn aan de rug. Rugpijn voorkomen is dus meer dan alleen maar de rug in goede conditie houden door middel van oefeningen en sporten.

Maar er is meer. Wat kunt u zoal nog meer doen om uw rug in perfecte conditie te houden:

  • Vermijden van tillen van zware voorwerpen
  • Start met oefeningen die de rug versterken
  • Forceer niets
  • Neem voldoende ruimte
  • Bij het zitten zorg voor een goede stoel met armsteunen
  • Herhaal de oefeningen om de rug te versterken regelmatig

Rugpijn voorkomen door oefeningen

Gaat niet te voorbarig van start. Uw oefeningen dienen geleidelijk per dag te worden opgebouwd. Elke dag dus een vijf tot minuten trainen van de rug is voldoende om te starten. Hierdoor kunt u rugpijn voorkomen. Later kunt u de duur wat uitbreiden als u merkt dat uw rug inderdaad wat soepeler is geworden.

Rugpijn voorkomen kan ook door middel van zwemmen. Bij het zwemmen wordt de gehele rug belast. Zowel de bovenrug als de onderrug worden tegelijkertijd geoefend. Om meer variatie in uw oefeningen aan te brengen is zwemmen dus een perfect alternatief op bijvoorbeeld rek- en strekoefeningen die u bijvoorbeeld thuis kunt doen.

Veel artsen zullen oefeningen voorschrijven om de rug soepel te houden. Ook als u een lichte pijn in onderrug hebt kunt gewoon, voorzichtig, oefeningen doen. Bij chronische rugpijn is raadpleging van een arts of specialist altijd noodzakelijk en zeer aan te raden.

Oefeningen

Knie naar borst

Ga op je rug liggen met de knieën gebogen en de hakken van je voeten op de vloer. Plaats beide handen achter één knie en breng deze naar de borst. Strek nu het been rustig iets uit en voel de rek op de achterkant van het bovenbeen.

Kin naar borst

Staand of zittend buig je zachtjes het hoofd naar voren, terwijl je kin naar je borst gaat. Doe dit totdat je rek voelt aan de achterkant van je nek.

Heup- en bilspier stretchen

De heupen en billen ondersteunen de onderrug en het stretchen van deze spiergroepen speelt een centrale rol bij de handhaving van de flexibiliteit van de wervelkolom.

Ga op schouderbreedte met de voeten uit elkaar staan. Neem een halve stap terug met de rechtervoet. Buig de linkerknie en verschuif je gewicht terug naar de rechterheup. Terwijl je het rechterbeen recht houdt, buig je naar voren tot je van het rechterbeen tot in de buitenste heup een rek voelt.

Effecten

Mocht u als gevolg van de oefeningen bijvoorbeeld spierpijn krijgen is het zaak om toch, weliswaar voorzichtig, door te gaan met oefeningen. Spierpijn verhelpen gaat bijna vanzelf als u regelmatig de oefeningen uit zult voeren.