Je bekijkt nu Stress op je werk voorkomen

Stress op je werk voorkomen

Bijna iedereen die werkt herkent het wel; stress op je werk. Sommige mensen hebben er slechts af en toe last van, anderen worden er dagelijks mee geconfronteerd. Dit geldt trouwens zowel voor werknemers als voor zelfstandige. Daarnaast komt het ook voor in alle sectoren en op alle leeftijden. Goed dus om te bedenken wat je zelf kunt doen om stress op je werk te voorkomen of in elk geval te verminderen. Wij geven je een aantal tips hiervoor.

1.    Zorg voor ontspanning

Ontspanning is voor elk soort stress heel erg belangrijk. Zo ook voor werkstress. Ontspanning kan voor iedereen iets anders betekenen. De een houdt ervan om intensief te gaan sporten, de ander duikt het liefst met vrienden de kroeg in. Maar voor welk soort ontspanning je ook kiest, zorg ervoor dat je er voldoende tijd voor vrij wordt gemaakt. Zet het dus bovenaan je prioriteitenlijst! Want vaak komt na je werk eerst je eventuele gezin en het huishouden, dan komen allemaal andere klusjes en pas dan is het tijd voor ontspanning. Maar door te zorgen voor voldoende ontspanning, laadt je ook weer op voor andere werkzaamheden!

2.    Sta thuis ‘uit’

Doordat tegenwoordig bijna iedereen zijn email op zijn mobiel ontvangt is er een grote kans dat je ook thuis nog even snel je mail checkt. Ook problemen die je op je werk ervaart neem je vaak mee naar huis door er thuis nog verder over na te denken. Probeer echter als je bij je werk weggaat ook je werkproblemen (en email) daar te laten en niet mee naar huis te nemen. Focus je thuis op wat er thuis is; je gezin, je huishouden, je sport. Op die manier trek je een duidelijke scheidingslijn en heb je ook echt een pauze van je werk als je er niet bent.

3.    Spreek problemen direct uit

Als je ergens tegenaan loopt binnen je werk en je uit dit niet, dan is de kans groot dat dit issue steeds groter gaat worden. Hierdoor is het mogelijk dat een kleine irritatie uitgroeit naar een groot probleem. En dat is zonde, want dat kost onnodig veel energie. Beter is het om het issue in de kiem te smoren en om het zo snel mogelijk bespreek te maken met de betrokken partij. Kan dat niet of komen jullie er samen niet uit? Bespreek het dan met je manager of desnoods met een andere collega waar je goed mee overweg kunt zodat het in elk geval kwijt kunt en het niet onnodig groot wordt.

4.    Neem voldoende pauzes gedurende de dag

Natuurlijk wil je zo veel mogelijk werk verzetten op een dag maar pauzes nemen zijn daarbij ook heel belangrijk. Juist door het nemen van voldoende pauzes, werk je op de andere momenten effectiever. Door een pauze van slechts een paar minuten, kun je je daarna weer beter concentreren. Bovendien gaan dit soort kleine pauzes ook stress tegen aangezien je het even los kunt laten. Wat heel goed werkt is om steeds even te bewegen. Naar het toilet gaan en met een extra rondje teruglopen naar je werkplek kan al voldoende zijn. En heb je een wat langere lunchpauze? Kijk dan of je misschien even naar buiten kunt voor een kleine wandeling en een frisse neus, slechts 10 minuten kan je al helpen om je beter te voelen en je stress te verlagen.

5.    Leef gezond

Hoe jij je voelt op je werk beïnvloed je niet alleen door wat je doet op je werk, je beïnvloedt het ook door je levensstijl. Een gezonde levensstijl helpt namelijk bij het ervaren van minder stress. Zorg er dus voor dat je voldoende slaapt, dat je gezond eet en dat je voldoende beweegt. Op die manier voel je je uitgeslapen en fit en kun je veel makkelijker tegen stress; je ervaart minder stress en de stress die je ervaart zal minder vat op je krijgen. Zorg dus continu voor een gezonde levensstijl.

6.    Focus alleen op dingen waar jij een invloed op hebt

Op je werk kunnen heel veel dingen om je heen gebeuren waar jij geen directe invloed op hebt maar die jou wel beïnvloeden. Zo kan het vervelend zijn als er beslissing door hogere hand genomen worden, waar jij niks aan kunt doen, maar die wel een negatief effect op jou hebben. Factoren die vervelend zijn, maar waar jij niks aan kunt doen, kunnen een extra negatief effect op jou hebben. Je kunt je er namelijk machteloos door voelen. Laat dit echter los, je kunt hier helemaal niks aan veranderen! Focus daarentegen op dingen waar je wel invloed op hebt. Bijvoorbeeld jouw directe werkzaamheden en collega’s. En als het echt allemaal niet meer gaat zoals jij het graag wilt, neem dan het hef in eigen handen en ga kijken voor een andere baan.