Je bekijkt nu Afvallen voor ouderen, 5 beste tips

Afvallen voor ouderen, 5 beste tips

Wanneer jij ouder wordt dan is het natuurlijk heel erg lastig om af te vallen. Door de vele ouderdomsgebreken wordt het lastiger om te bewegen en veel lichamelijk actief te zijn om zo calorieën te verbranden. Daarnaast gaat een hogere leeftijd ook nog eens gepaard met een lagere stofwisseling. Dit maakt het extra moeilijk om wat meer calorieën te verbranden.

Het gevolg hiervan is dat meer dan de helft van de ouderen die de leeftijd van 50 jaar hebben gepasseerd te zwaar zijn. Overgewicht heeft vervelende gevolgen. De kans op hart- en vaatziekten neemt toe, gewrichtsklachten ontstaan en verergeren, en daarnaast krijgen vele van deze ouderen ook nog eens last van diabetes. Gelukkig is het ook wel mogelijk om als oudere gewicht te verliezen door een goed dieet te volgen.

Hieronder volgen de 5 beste dieet tips voor het afvallen voor ouderen.

  1. Afvallen voor ouderen is niet per se een kwestie van minder eten, maar vooral een kwestie van het kiezen van de juiste producten. Onder de beste dieet tips valt onder andere het kopen en consumeren van zoveel mogelijk onbewerkte producten zoals groente en fruit. Veel bewerkte producten als snoep vertragen het afvalproces.
  2.  
  3. Ondanks dat het als oudere wellicht niet meer mogelijk is om fanatiek te sporten is het toch erg belangrijk om in beweging te blijven. Door te sporten maak je spiermassa aan en worden de botten beter ondersteund. Daarnaast verbetert sporten ook nog eens het evenwicht en de conditie. Bewegen bij afvallen voor ouderen heeft dus nog veel meer voordelen dan alleen afname in gewicht.
  4.  
  5. Eén van de beste dieet tips voor ouderen is dat je als oudere op je eiwitinname moet letten. Voldoende eiwitten eten zorgt ervoor dat je spiermassa behoudt. Daarnaast krijg je door middel van eiwitten ook veel calcium binnen wat de afname van de botdichtheid tegen gaat. Dit zorgt ervoor dat jij als oudere minder snel iets zult breken wanneer je valt.
  6.  
  7. Vitamine D. Vitamine D is nodig omdat jouw lichaam dit gebruikt om calcium op te nemen. In de voorgaande 3 beste dieet tips is al vaak benoemd waarom voldoende calcium inname (en daarmee opname) zo belangrijk is bij het afvallen voor ouderen. Vitamine D komt het meest voor in zonlicht en in vette vis. Bij afvallen voor ouderen is het dus zeker een aanrader om één keer in de week een portie vette vis te eten en om regelmatig een wandeling te maken om buiten wat zonlicht op te vangen.
  8.  
  9. Probeer een vaste structuur. Als oudere is het lastig om jouw oude dagelijkse structuur te doorbreken en je aan de beste dieet tips te gaan houden. Echter, wanneer jij voor jezelf een nieuwe structuur creëert en je hier aan houdt wordt het wel gemakkelijker om af te vallen. Bij het afvallen voor ouderen kan het daarom helpen om een eetschema te maken. Een eetschema vormt een houvast voor een goed dagelijks eetpatroon en kan een oudere helpen om zo effectief en op een gezonde manier gewicht te verliezen.