10 gezonde soorten groenten

10 gezonde soorten groenten

Meer weerstand door deze 10 gezonde soorten groenten

Er zijn veel verschillende soorten verse groenten te koop waarmee je meer weerstand kunt opbouwen. Je kunt denken aan heerlijke sla soorten, verse komkommer of sperzieboontjes. Door er elke dag voor te kiezen om groenten te eten krijgt je lichaam veel gezonde bouwstoffen, vitamines en mineralen binnen die elk zorgen voor weerstand, energie en een goede balans.

Veel van de vitamines en bouwstoffen die in groenten te vinden zijn zitten niet in andere soorten voeding. Dat maakt het dagelijks eten van verse groenten nog belangrijker. Maar natuurlijk is het ook goed te weten welke vitamines en bouwstoffen je binnen krijgt en waarvoor deze goed zijn. In dit artikel vertel ik je hier meer over. Zo maak je een bewust gezondere keuze voor het eten van heerlijk verse groenten.

Door het op rij zetten van de 10 meest gegeten groenten en hun voedingswaarden lees je precies wat je eet, waarom het belangrijk is en welke voornaamste vitamine of andere bouwstoffen er in de groenten aanwezig zijn.
Dat maakt het een stuk makkelijker om te kiezen voor variatie bij het eten van heerlijk verse groenten. Want net als eten van groenten is afwisseling hierin ook ontzettend belangrijk. Dat zorgt namelijk voor een betere balans.

Wat zijn de meest gegeten groenten?

De heerlijk verfrissende sla soorten, verse tomaten, een komkommer of die heerlijke paprika’s die een prachtige kleur aan elk gerecht geven. Je kent ze vast allemaal. Maar weet je ook waar deze heerlijke groenten goed voor zijn? Op welke manieren je deze kunt gebruiken of waarom ze zo vaak gegeten worden?

De meeste mensen eten vooral makkelijk te bereiden groenten zoals sla, tomaat en komkommer. Je kunt deze namelijk ook prima combineren. Maar eigenlijk is dat hartstikke zonde want ook andere soorten groenten kun je in een handomdraai op tafel zetten.

Hoewel veel producenten hier ook al oplossingen voor hebben met de welbekende roerbakmixen uit het diepvries schap kun je het ook zelf aan de slag en kost het je niet eens veel tijd. Ik hoop je met dit artikel dan ook een motivatie te geven om te kiezen voor heerlijke verse groenten. Het is niet alleen een gezond product maar ook een lekker product die je op verschillende manieren kan eten.

Kies voor een van de volgende 10 verse groenten en geef een boost aan je smaak, weerstand en het energiegehalte die misschien al weken op een laag pitje staat.

1. Heerlijk verse sla soorten.

Dacht je dat sla soorten alleen bestaat voor de mensen die wat kilo’s kwijt willen? Dan heb je het echt behoorlijk mis. Want sla is meer dan een dieetproduct door de vele vitamines en bouwstoffen die het product aan je lichaam te bieden hebt.
Er zijn verschillende soorten sla die elk rijk zijn aan vitamines waardoor je meer energie hebt en je lichaam veel meer weerstand kan opbouwen. De meeste sla soorten zijn rijk aan vitamine A en C.

Andere belangrijke voedingsmiddelen die je in sla kunt vinden zijn vezels. Deze vezels zijn goed voor de spijsvertering van het lichaam. Wat je verder in vrijwel alle slasoorten zal tegenkomen zijn de antioxidanten die in staat zijn om schadelijke stoffen uit het lichaam te halen.

Omdat er weinig calorieën in sla te vinden zijn wordt deze groenten vaak gezien als dieet groenten waarmee je gemakkelijk veel kunt afvallen.

2. Heerlijk verse tomaten.

Van tomaten kun je houden of niet. Maar wat je reden ook is om wel of geen tomaten te eten. Ze zijn ontzettend gezond. Laat alleen dat al een reden zijn om ze te leren eten. En als je de gewone tomaten niet lust zijn er ook nog de snacktomaatjes. Die hebben een verfrissend lichtzoete smaak en minder sap.

Er zijn veel verschillende soorten tomaten te koop welke elk op een eigen manier gebruikt moeten worden. Maar elk soort tomaat is rijk aan vitamine. Zo hebben tomaten veel vitamine C en D. Deze zijn goed voor je weerstand en een goed energiek gevoel.

Andere belangrijke voedingsmiddelen die je in tomaten kunt vinden zijn kalium en foliumzuur. Deze zijn goed om hart- en vaatziekten te voorkomen. Maar ook voor sterke botten en een soepele huid. Een groot voordeel van de tomaat zijn de vezels die samen met het vocht zorgen voor een vol en verzadigd gevoel.

Door het verzadigde gevoel dankzij het vocht en de vezels heb je minder drang naar nog meer en vooral andere voeding. Het eten van tomaat kan hierdoor helpen bij het afvallen. Waarbij je ook kunt denken aan de snacktomaatjes die in plaats van ongezonde snoep gegeten kunnen worden.

3. Heerlijk verse komkommer.

Wie eet er geen heerlijke komkommers? Ze zijn niet alleen verfrissend van smaak of passen bij een groot aantal gerechten. Maar zijn vooral ontzettend gezond om te eten. Met de komst van snack-tomaatjes kun je ze zelfs als verantwoord tussendoortje kiezen.

De komkommer is een prachtig groenteproduct dat vol zit met vitamine K en C die zorgen voor een gezond portie weerstand en voorkomen een vermoeid gevoel. Bovendien zorgt de vitamine K ervoor dat calcium beter door het lichaam kan worden opgenomen waardoor je sterke botten en spieren krijgt.

Andere belangrijke voedingsstoffen die je in sla kunt vinden zijn antioxidanten en vezels als je de schil erom laat zitten. Dat zorgt voor een verbeterde stoelgang. Als je tijdens de warme dagen lastig kunt drinken is het eten van komkommers de oplossing om je lichaam te hydrateren omdat de komkommer voor 95% uit water bestaat.

De komkommer is uiterst geschikt als je op dieet bent of voor tussendoor. Maak hierbij ook eens kennis met de snackkomkommertjes die te koop zijn. Deze kleine variant is makkelijk mee te nemen en kun je prima gebruiken als alternatief voor minder gezonde snacks en tussendoortjes.

4. Heerlijk verse paprika’s.

De smaak van heerlijk verse paprika’s maken veel gerechten helemaal af. Je kunt ze bovendien ook eten zonder te bakken of in een gerecht te verwerken. Wil je ze liever als verantwoord tussendoortje eten dan kun je kiezen voor heerlijke snackpaprika’s waar veel kinderen door de unieke smaak van houden en mee te verleiden zijn.

De heerlijk verse paprika’s zijn rijk aan smaak. Waarbij de rode paprika veel zoeter is dan de groene en ook nog eens twee keer zoveel vitamine C bevat. Dat zorgt ervoor dat je meer weerstand krijgt door het eten van paprika’s. Bovendien kun je de paprika gemakkelijk in verschillende gerechten verwerken waardoor de paprika ook nog eens een veelzijdige groentesoort is.

Het eten van heerlijke paprika’s die familie van de peper zijn verlaagt het risico op hart- en vaatziekten en bepaalde vormen van darmkanker. Dat is reden genoeg om met regelmaat heerlijke paprika te eten.
De paprika bevat weinig calorieën en veel smaak. Het is hierdoor de perfecte groenten om tijdens het afvallen te nemen. Je hebt bovendien heerlijk zoete snackpaprika’s die je prima als snack kunt nemen in plaats van minder gezonde snacks.

5. Heerlijk verse roerbak groenten.

Het roerbakken is weer terug van weggeweest in de Nederlandse keuken. Er is een heel gevarieerd aanbod van soorten groenten die je prima kunt roerbakken en combinaties die zorgen voor een eigen intense smaakbeleving. Het roerbakken van heerlijke verse roerbakgroenten is bovendien de manier om snel een heerlijk gezonde maaltijd te maken.
In het schap vol bewerkte groenten kun je verschillende roerbakgroenten vinden. De samenstelling is bij elke variant verschillend. De meest gebruikte groenten zijn prei, wortel en veelal taugé in deze roerbakgroenten.

Maar soms worden ook oer-Hollandse producten als bloemkool en broccoli aan de roerbakgroenten toegevoegd. Afhankelijk van de gebruikte groenten kan ook de vitamine per soort verschillend zijn. Hoewel deze het meest bestaat uit A, C en K vitamines.

Andere belangrijke voedingsstoffen zijn de vezels en antioxidanten die goed zijn voor hart- en vaat ziekten. Daarmee verlaag je het risico voor een groot deel wat in verschillende studies naar voren is gekomen.
Naast de vitamines kun je roerbakgroenten snel bereiden waardoor je geen uren in de keuken hoeft te staan. En als je wel de tijd hebt kun je zelf je eigen roerbakgroenten samenstellen door heerlijke groenten te bewerken en combineren.

Andere belangrijke voedingsmiddelen die je doorgaans in de meeste roerbakgroenten zal tegenkomen zijn vezels en antioxidanten die goed zijn voor de stoelgang, energiebehoeften van het lichaam en hart- en vaatziekten.
Doordat er weinig calorieën in roerbakgroenten aanwezig zijn is dit een heerlijk product voor tijdens een dieet of na wat dagen dat het best met wat minder zou mogen. Daarnaast is het een snelle manier waarop je een gerecht kunt maken.

6. Heerlijk verse champignons.

Er zijn verschillende soorten champignons te koop die elk een eigen smaak hebben. Dat maakt de champignon tot een unieke groenten die helemaal bij deze tijd past. Of je ze nu even wilt bakken of in een gerecht wilt verwerken de champignon zorgt voor een eigen smaak.

In de verschillende soorten champignons zijn gezonde vitamine B, C en D te vinden. Waarbij vooral de vitamine B goed is tegen hart- en vaatziekten. Ook dragen de aanwezige vitamine B2, B3 actief bij aan het behouden van rode bloedcellen.
Ook zijn er andere belangrijke voedingsstoffen in de champignons te vinden waaronder kalium, vezels en foliumzuur wat gezonde bouwstoffen voor het lichaam zijn.

De champignon kan beter gezien worden als een bijproduct bij gerechten en anderen groenten. De groente is absoluut geen vleesvervanger hoewel veel mensen dit denken. Een vleesvervanger moet eiwitten bevatten wat de champignon niet bevat.

7. Heerlijk verse Sperziebonen.

De welbekend Hollandse verse sperziebonen is een ontzettend veelzijdige groenten. Je kunt deze groenten terugvinden in oer-Hollandse gerechten tot moderne wereldgerechten en mixen. Je kunt de sperziebonen koken, bakken, roerbakken of in een ovengerecht stoppen waardoor ze elk een geheel eigen smaaktextuur krijgen.
In sperziebonen zitten veel belangrijke vitamines als de B1 en B2 vitamines. Waarbij vitamine B goed is voor het voorkomen van hart- en vaatziekten.

Ook zitten er in sperziebonen andere belangrijke voedingsstoffen als foliumzuur, calcium, zink en magnesium. Deze zijn essentieel voor het lichaam en zorgen voor een energiek gevoel.

De sperzieboon is een goede groenten wanneer je wilt afvallen omdat er voldoende voeding in deze groenten zit waardoor je beter verzadigd bent en minder trek zal hebben na de maaltijd. Daarbij krijg je vooral goede voeding binnen met dit product en geen slechte stoffen. Je kunt de sperzieboon op verschillende manieren bereiden. Van koken tot roerbakken of zelfs in een ovenschotel.

8. Heerlijk verse Witlof.

Van heerlijk verse witlof kun je op veel verschillende manieren genieten. Van bekende recepten waarbij je de gekookte witlof in ham en kaas rolt tot verwerkt in een witlofschotel of roerbakken. De witlof is zeker van deze tijd en absoluut een heruitgevonden groenten.

Met witlof haal je een bijzonder groenteproduct in huis met een heerlijke eigen licht bittere smaak die zich goed laat beïnvloeden door bijproducten. In witlof zitten daarbij ontzettend veel vitamines als vitamine A, B en C. Deze dragen bij aan je weerstand en een energiek gevoel.

Je treft ook andere belangrijke voedingsstoffen aan zoals foliumzuur dat goed is voor de darmflora en tijdens de zwangerschap. Ook zitten er in witlof belangrijke mineralen die zorgen voor een goede vochtafdrijving van het lichaam.

Witlof is een bijzonder groenteproduct dat je op veel verschillende manieren kun klaarmaken. Maar ook een uiterst gezonde voeding om met regelmaat te nemen. Omdat het op een brede positieve manier bijdrage levert aan een gezond lichaam dat in balans is.

9. Heerlijk verse wortelen.

Met heerlijk verse wortelen maak je zeker een heerlijk gerecht in verschillende vormen. Van het rauw verwerken in een saladeschotel, bakken of roerbakken tot het meekoken in soepen. De wortel is dan de meest bekende groenten de mogelijkheden zijn nog altijd onderbelicht en mogen dus zeker wat aandacht krijgen.

De wortel is een ontzettend veelzijdig product dat je op verschillende manieren kunt bereiden. De wortelen bevatten veel belangrijke vitamines als vitamine A. Daarbij heeft een wortel een krachtige smaak die behouden blijft tijdens de bereiding.
Een deel van de vitamine A zal worden omgezet in rodopsine waardoor je met name in de avond of nacht beter kunt zien.
De wortel is doordat deze voorziet in verzadiging een prima product om tijdens een dieet of gerecht te serveren.

10. Heerlijk verse bloemkool.

Een heerlijk verse bloemkool kun je op verschillende manieren bereiden. Wat dacht je van koken en overgieten met een heerlijke kaassaus of roerbakken tussen andere verse groenten. Er is heel veel mogelijk met bloemkool waarbij je de smaak van bloemkool zeker zal herontdekken.

Het eten van bloemkool is door de grote hoeveelheid vitamines ontzettend gezond. In de bloemkool tref je vitamine C en K aan. Deze zorgen ervoor dat je een energiek gevoel hebt en je lichaam beter in staat is om weerstand te bouwen.
Andere belangrijke voedingsstoffen in bloemkool zijn antioxidanten en veel vezels. Deze zorgen dat een bloemkool uiterst voedzaam is en je belangrijke voedingsmiddelen die in slechts weinig groenten kunt aantreffen binnenkrijgt. Het eten van bloemkool zorgt er daarbij ook voor dat je lichaam een betere afweer tegen ontstekingen heeft.

De eigentijdse smaak van bloemkool behoeft geen uitleg. Maar de smaak kun je door de verschillende manieren waarop je dit product kunt klaarmaken prima beïnvloeden.

Eet jij ook elke dag voldoende groenten?

Het is belangrijk dat je dagelijks verse groenten eet maar hoeveel groenten heeft een lichaam elke dag nodig? Als je het voedingscentrum moet geloven is dit 200 gram groenten per dag, samen met twee stuks fruit. Dat is een goed te realiseren en zeker aanbevolen dagelijkse hoeveelheid. Maar als de groenten op een goede manier bereid is eet je er ook meer van.

Door de tijd te nemen voor de bereiding weet je zeker dat jij aan je aanbevolen dagelijkse 200 gram heerlijke verse groenten zal komen.
Ook zijn er veel groenten die voedingsstoffen of vitamines bevatten die je in slechts enkele andere producten kunt aantreffen. Dat maakt het eten van deze groenten belangrijk. In het voorgaande overzicht heb je hierover kunnen lezen.