Last van een stijve rug ?

Last van een stijve rug ?

Het kan zijn dat je last hebt van een stijve rug. Je beweegt lastig en bij bepaalde bewegingen kan er zelfs pijn ontstaan. Last van een stijve rug kan dus erg vervelend zijn. Een stijve rug na het slapen of bij het opstaan is een veel voorkomend probleem. Door na het opstaan bepaalde eenvoudige oefeningen uit te voeren kan de last van een stijve rug snel verdwijnen.

Een stijve rug na het slapen

Als je ‘s-morgens opstaat na het slapen kan een stijve rug ervoor zorgen dat je langzamer op gang komt. Het kan zelfs erg vervelend zijn om er elke dag mee op te staan. Door het liggen in bed, wellicht op een verkeerde manier, kan je rug stijf aanvoelen na het slapen. Een stijve rug kan echter snel verholpen worden.

Het is overigens iets anders als opstaan met spierpijn in de rug. Spierpijn verhelpen van rugspieren vergt een iets andere aanpak, maar beweging van de rug of onderrug is ook hier het belangrijkste onderdeel. Het is wel zaak om dit voorzichtig te doen en dus niets te forceren.

Stijve rug bij het opstaan

Door wat simpele oefeningen te doen nadat je bent opgestaan uit bed, kun je de stijfheid van je rug direct te lijf gaan. Beweeg je rug zachtjes op en neer in draaiende bewegingen om mee te beginnen. Doet dit gewoon voor enkele minuten. Als je stijve rug wat is opgewarmd, maak dan enkele simpele bewegingen vooruit en achteruit. Dit doe je door rustig voorover en achterover te buigen. Deze oefeningen kun je zelfs uitvoeren als je nog in bed ligt !

Het advies is wel om rustig te starten. Laat je stijve rug ook even ‘bijkomen’ na een nachtje rust. De rugspieren zullen verslapt zijn door de nachtrust. Rustig de rugspieren trainen is dus het advies om van een stijve rug af te komen.